Onze filosofie

Yoga en mindful (of natuurlijk) hardlopen werken beiden ontspannend en meditatief. In beide disciplines ontwikkel je lichaamsbewustwording. Hardlopen maakt je sterker en verbetert je lichamelijke conditie. Yoga houdt je soepel en verbetert je mentale conditie. De adem is voor beide bewegingsvormen een belangrijk instrument, de verbindende schakel. Bewust worden van de adem verbetert je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Het Sanskriet-woord voor adem is 'prana'. En 'prana' betekent niet voor niets ook 'leven'. Ook de wetenschap heeft de adem ontdekt als middel tot gezondheid en een betere conditie. Denk bijvoorbeeld aan Dr. Buteyko en P. McKweown (de ontwikkelaar van de Oxygen Advantage methode voor sporters). 

Ademhalingsoefeningen komen daarom zowel bij de yogasessies als bij het mindful (natuurlijk) hardlopen nadrukkelijk aan bod. 
De principes van mindfulness worden geïntegreerd in zowel de yogasessies als in de natuurlijk hardloopsessies èn de natuurwandeling. 

 

Toelichting 

Kennismaking:

Tijdens de kennismaking vertellen we over "mindful hardlopen"  en over "yoga" en vertellen we ook, waarom we enthousiast zijn over deze hoofdonderdelen van het programma en vooral over de combinatie daarvan. Jan-Daan belicht daarbij de fysieke aspecten, die bij de hardloopsessies van belang zijn (b.v. ademhaling, houding, pasfrequentie) en Emma belicht de mindfulness aspecten (de 8 pijlers die we bij alle onderdelen toepassen. B.v. niet-oordelen, met aandacht leven, niet-presteren en ook hier: de ademhaling)

 

Yoga:

De 4 vormen van yoga zijn gericht op beginnende yogi. Bij alle vormen is het belangrijk je eigen grenzen in de gaten te houden, niets te forceren. De beide docenten Emma en Marjon zijn van de Saswitha-school, de oudste yoga-opleiding van Nederland. In de filosofie van deze opleiding kun je een yogahouding niet fout doen, als je goed naar je lichaam luistert. Aangezien ieder mens een ander lichaam heeft, bestaat er nooit een "correcte houding". De docent loopt niet rond om te "corrigeren", want je doet het in principe goed. Bij andere opleidingen en afhankelijk van de soort yoga is het weer wél gebruikelijk om rond te lopen en aanwijzingen te geven.

In het runyogarecharge-weekend doen we beide begeleidingsvormen. Bij de DRU-yoga (vrijdagavond) en de hatha-yoga (zondagochtend) doet de docent de houdingen voor. Soms geeft ze  mondelinge aanwijzingen voor deelnemers, die even de draad kwijt zijn, maar ze loopt niet rond om te "corrigeren" .  De docent spreekt de houding in met aanwijzingen, zodat jij optimaal kunt leren voelen in die houding. 

Bij de yogasessies op zaterdag (yoga for runners 's ochtends en yin-yoga 's avonds) doet de docent de houdingen ook voor, maar is er een tweede docent, die rondloopt en individuele begeleiding geeft. 
Wil je meer informatie over de verschillende yogavormen, kijk dan op www.maisha.nl 

 

Mindful hardlopen:

Jan-Daan geeft kort de principes weer van "mindful hardlopen" of "natuurlijk hardlopen".  Uitgangspunt is, dat we een vorm van hardlopen gaan leren kennen, waarbij ontspannen lopen en blessurevrij blijven voorop staan. Het gaat er niet om, zo lang mogelijk of zo hard mogelijk te rennen. Houding en ademhaling zijn de verbindende factoren met yoga.

In principe lopen we in 2 á 3 groepen, afhankelijk van loopervaring. Op het inschrijfformulier kun je aangeven, welke afstand je denkt te kunnen lopen, maar ter plekke kun je dat nog aanpassen! We lopen in rustig tempo (denk daarbij aan 6,5 á 7 minuut/kilometer, afhankelijk van het gemiddelde niveau van de groep). Tijdens de eerste 2,5 kilometer geven we  instructies over ontspannen lopen en loophouding. Daarna stoppen we even en gaat de 5 km groep met één van de begeleiders terug. De rest loopt verder tot een kilometer of 5, waarna er weer gekozen kan worden om met een begeleider terug te lopen (voor een totaal van 7 á 8 kilometer) of de 10 km vol te maken. Ben je beginner en is 5 km wat veel voor je, laat het ons tijdens het weekend weten. We passen onze plannen daar graag op aan.
Wil je meer weten over natuurlijk hardlopen, kijk dan op www.zo-leven.nl

 

Natuurwandeling:

In de wandeling van ongeveer 2 uur hebben we aandacht voor elkaar, maar is ook een stiltewandeling ingebouwd, met aandacht voor de elementen om je heen (wat zie je, wat hoor je, wat ruik je, wat voel je.....). Ook is er op bepaalde momenten aandacht voor de omgeving, voor de geschiedenis van het gebied, voor de sprengen en het waterbeheer.